Sprzedaż Volvo spadła o 12% w maju 2025 r. z powodu ceł i wyższych kosztów. Modele elektryczne stanowiły 44% sprzedaży. Firma redukuje koszty, zwalniając 3000 pracowników.
W maju 2025 roku Volvo Cars odnotowało spadek sprzedaży na poziomie 12% w porównaniu z analogicznym miesiącem w roku poprzednim. Łącznie sprzedano 59 822 pojazdów, co częściowo wynika z wyzwań związanych z nowymi cłami nałożonymi na samochody w Stanach Zjednoczonych.
Modele zelektryfikowane, w tym zarówno hybrydy plug-in, jak i pojazdy w pełni elektryczne, stanowiły 44% całkowitej sprzedaży w maju. W porównaniu z majem 2024 roku, gdy ich udział wynosił 66%, jest to znaczący spadek. W pełni elektryczne auta odpowiadały za 21% sprzedaży, a hybrydy plug-in za 23%.
Najpopularniejszym modelem w maju 2025 roku był XC60, którego sprzedano 19 408 egzemplarzy – nieznacznie mniej niż w maju 2024 roku (20 507 sztuk). Drugie miejsce zajął model XC40/EX40 z wynikiem 14 892 sprzedanych jednostek, co oznacza wzrost w stosunku do 13 640 sztuk rok wcześniej.
Trzecie miejsce pod względem sprzedaży przypadło modelowi XC90, który w maju 2025 roku osiągnął wynik 8 794 sprzedanych egzemplarzy. Dla porównania, w maju 2024 roku sprzedano 9 072 sztuk tego modelu.
Volvo Cars zatrudnia około 42 600 pracowników na pełny etat (stan na grudzień 2024 roku). Siedziba główna firmy znajduje się w Göteborgu w Szwecji, a zakłady produkcyjne zlokalizowane są m.in. w USA, Belgii i Chinach.
W związku z trudną sytuacją rynkową Volvo Cars ogłosiło wprowadzenie szeroko zakrojonych oszczędności, w tym redukcję 3 000 stanowisk pracy. Ma to pozwolić firmie zaoszczędzić około 18 mld koron szwedzkich (1,6 mld euro).
Zmiany strukturalne dotyczą głównie stanowisk biurowych w Szwecji, co stanowi około 15% kadry menedżerskiej Volvo Cars. Spośród 3 000 zwolnień około 1 000 dotyczy stanowisk konsultantów.
Wcześniej, również w maju, firma zredukowała 5% zatrudnienia w swoim zakładzie w Ridgeland w Karolinie Południowej, co przełożyło się na likwidację 125 etatów.
"Te zmiany są konieczne, aby Volvo Cars mogło realizować swoją długoterminową strategię i umocnić podstawy dla zyskownych wzrostów" – podkreślono w oficjalnym komunikacie firmy.
Volvo Cars potwierdziło również swoje zaangażowanie w elektryfikację, wskazując, że segment pojazdów w pełni elektrycznych jest najszybciej rozwijającym się sektorem rynku. Firma pozostaje liderem tej transformacji, choć przesunęła swój cel pełnej elektryfikacji oferty do końca dekady, powołując się na niepewność związaną z cłami na pojazdy elektryczne w wielu krajach.
Oprócz kwestii celnych, na kondycję europejskich producentów samochodów wpływają również wolniejszy popyt w Europie oraz wyższe koszty materiałów. W ostatnich miesiącach takie firmy jak Nissan, Ford, General Motors, Volkswagen, Tesla i Stellantis również ogłosiły redukcje zatrudnienia, dostosowując się do trudnych warunków gospodarczych.
Międzynarodowy Rejestr Dłużników
Upewnij się, dzięki szczegółowej weryfikacji w rejestrze dłużników, że Twoja historia finansowa jest naprawdę czysta i pozbawiona jakichkolwiek długów.