Volkswagen Group odnotował spadek zysków o 37% w I kwartale 2025 r. z powodu amerykańskich ceł. Sprzedaż BEV wzrosła do 10%, ale taryfy nadal stanowią wyzwanie dla globalnego przemysłu motoryzacyjnego.
Grupa Volkswagen odnotowała znaczący spadek wyników finansowych w związku z ryzykami związanymi z cłami nakładanymi przez Stany Zjednoczone. Niemiecki koncern motoryzacyjny opublikował w środę wyniki za pierwszy kwartał 2025 roku, wskazując na 37-procentowy spadek zysku operacyjnego w ujęciu rocznym – do poziomu 2,9 mld euro.
Pomimo wyzwań, przychody ze sprzedaży wzrosły o 3% w porównaniu z analogicznym okresem w 2024 roku, osiągając 78 mld euro. W ciągu pierwszych trzech miesięcy br. sprzedano 2,1 mln pojazdów, co oznacza wzrost o 1% rok do roku.
Udział samochodów elektrycznych na baterie (BEV) w globalnej sprzedaży Volkswagena wzrósł z 6% do 10%. W Europie Zachodniej wskaźnik ten podwoił się – z 9% do 19%, przy czym co czwarty zarejestrowany BEV pochodził z grupy Volkswagen.
„Mieliśmy mieszany początek roku finansowego, co było oczekiwane. Nasze pojazdy cieszą się dużym zainteresowaniem, a liczba zamówień w Europie Zachodniej znacząco wzrosła”
– powiedział Arno Antlitz, dyrektor finansowy i operacyjny Volkswagena.
Antlitz podkreślił, że obecnie co piąty sprzedany samochód w Europie Zachodniej jest w pełni elektryczny. Jednocześnie zauważył, że sukces rynkowy tych modeli wywiera presję na wyniki finansowe, o czym świadczy operacyjna marża zysku na poziomie około 4%.
W obliczu zmiennych warunków gospodarczych Volkswagen koncentruje się na czynnikach, które może kontrolować, w tym na optymalizacji kosztów. Firma zapowiada dalsze wzmocnienie swojej pozycji w dynamicznie zmieniającym się otoczeniu rynkowym.
W perspektywie rocznej koncern spodziewa się wzrostu sprzedaży o maksymalnie 5% w porównaniu z 2024 rokiem. Przewidywana operacyjna rentowność sprzedaży ma wynieść od 5,5% do 6,5%, choć prognoza nie uwzględnia potencjalnego wpływu ceł.
Przepływy pieniężne netto w segmencie motoryzacyjnym szacowane są na 2–5 mld euro, a płynność netto – na 34–37 mld euro. Volkswagen podkreśla jednak, że wstępne dane wskazują na tendencję zbliżającą się do dolnych granic tych przedziałów.
„Naszym celem pozostaje utrzymanie solidnej polityki finansowej i płynnościowej” – zaznaczył koncern w oficjalnym komunikacie.
Międzynarodowy Rejestr Dłużników
Upewnij się, dzięki szczegółowej weryfikacji w rejestrze dłużników, że Twoja historia finansowa jest naprawdę czysta i pozbawiona jakichkolwiek długów.