Tesla prezentuje nowy Model Y premium w Europie, USA i Kanadzie z ulepszeniami i większym zasięgiem. Jednocześnie wycofuje ponad 1,2 mln pojazdów w Chinach z powodu problemów z oprogramowaniem
Tesla ujawniła nową wersję premium Modelu Y, która została początkowo wprowadzona na rynek chiński i oferuje szereg ulepszeń. Producent pojazdów elektrycznych ogłosił wprowadzenie tego modelu w Europie, USA i Kanadzie, po tym jak został on już zaprezentowany na rynku chińskim kilka tygodni wcześniej. Model Y jest obecnie najlepiej sprzedającym się pojazdem firmy.
Ta nowa wersja jest wyposażona w napęd na wszystkie koła i oferuje zwiększony zasięg, a jej cena bazowa w USA wynosi 59 990 dolarów (57 166 euro), zgodnie z informacjami na stronie internetowej firmy. To wzrost o 25% w porównaniu z poprzednią wersją, która jest dostępna za 47 990 dolarów (45 733 euro). W przeciwieństwie do starszych modeli, które oferowały oprogramowanie do autonomicznej jazdy jako opcję dodatkową za 8000 dolarów, w nowej wersji funkcja ta jest standardowym wyposażeniem.
Dostawy nowego Modelu Y w USA mają rozpocząć się w marcu tego roku. Firma oferuje obecnie cztery wersje Modelu Y dla swoich klientów w USA, przy czym najnowsza wersja jest również najdroższa.
Nowy Model Y oferuje szereg ulepszeń, w tym bardziej efektywny design zewnętrzny z zaktualizowanymi oponami, zawieszeniem i kołami. Wnętrze zostało również ulepszone, z ekranami dotykowymi z przodu i z tyłu oraz lepszym zasięgiem sygnału i łącznością. Zasięg został zwiększony do 320 mil (515 km), a przestrzeń bagażowa została powiększona.
Mimo że Model Y pozostaje najlepiej sprzedającym się pojazdem Tesli, firma odnotowała spadek sprzedaży w 2024 roku, co było spowodowane spadkiem globalnego popytu na pojazdy elektryczne oraz rosnącą konkurencją ze strony tańszych chińskich producentów.
W osobnym rozwoju sytuacji Tesla ogłosiła, że z powodu problemów z oprogramowaniem będzie musiała wycofać ponad 1,2 miliona pojazdów w Chinach. Dotyczy to zarówno pojazdów wyprodukowanych w kraju, jak i importowanych. Wycofanie jest skuteczne natychmiast. Zidentyfikowany problem dotyczy prądu wstecznego, który może negatywnie wpłynąć na komponent zasilania płyty głównej komputera pojazdu podczas uruchamiania. Może to prowadzić do problemów z kamerą cofania, zwiększając ryzyko wypadków.
Problemy mają zostać rozwiązane za pomocą aktualizacji bezprzewodowych (OTA), jak poinformował chiński Urząd ds. Regulacji Rynku (SAMR). Tesla skontaktuje się jednak również z użytkownikami, których pojazdy nie mogą zostać naprawione w ten sposób. Firma wycofa 335 716 importowanych pojazdów Model X i Model S oraz lokalnie wyprodukowane modele Y i 3, które zostały wyprodukowane między 16 lipca 2023 a 14 grudnia 2024 roku.