Akcje Porsche spadły po ostrzeżeniu o spadku sprzedaży i rosnących kosztach. Firma likwiduje 4000 stanowisk. Przychody 2024: 40,1 mld euro, spadek o 1%. Słaby popyt na EV i chińska konkurencja wpływają na wyniki.
Akcje Porsche spadły w środę po południu na giełdzie we Frankfurcie o 4,9% po tym, jak firma wydała swoje drugie ostrzeżenie dotyczące zysków w ciągu dwóch miesięcy, podkreślając prawdopodobne negatywne skutki spadku sprzedaży i rosnących kosztów. Porsche ogłosiło również, że zlikwiduje prawie 4000 stanowisk w ramach szerszych działań restrukturyzacyjnych, ponieważ firma stara się zwiększyć swoją efektywność w średnim i długim okresie.
Grupa Porsche ogłosiła przychody ze sprzedaży na poziomie 40,1 miliarda euro w 2024 roku, co oznacza spadek o 1% w porównaniu z rokiem poprzednim, chociaż firma stwierdziła, że bardziej konkurencyjne ceny i opcje personalizacji pomogły w pewnym stopniu ograniczyć straty.
Zysk operacyjny grupy wyniósł 5,6 miliarda euro w ubiegłym roku, w porównaniu z 7,3 miliarda euro w 2023 roku, a marża operacyjna spadła z 18% do 14,1%, co odzwierciedla zmniejszające się marże zysku.
W lutym firma ujawniła, że zainwestuje 800 milionów euro w nowe modele hybrydowe i spalinowe, co prawdopodobnie wpłynie na zyski w tym roku.
Porsche potwierdziło, że planuje zlikwidować około 1900 stanowisk do 2029 roku, oprócz 2000 miejsc pracy, które zostaną utracone natychmiast po wygaśnięciu umów na czas określony, a pracownicy są zachęcani do przyjęcia pakietów odpraw lub wcześniejszego przejścia na emeryturę.
„Cały przemysł motoryzacyjny był już w trudnej sytuacji z powodu rozbieżności między regulacjami dotyczącymi przejścia na pojazdy elektryczne a nierównomiernym popytem konsumentów na EV, a także rosnącej konkurencji z Chin i słabego nastroju konsumentów” – powiedział Russ Mould, dyrektor inwestycyjny w AJ Bell. „W przypadku Porsche sytuację pogorszyły problemy w łańcuchu dostaw i opóźnienia w wprowadzaniu nowych modeli. Teraz, gdy doszły cła, osiągnięcie celu marży na poziomie 20% wydaje się jeszcze trudniejsze”.
Mould podkreślił również, że choć skupienie się na usprawnieniu firmy i wymiana kluczowych menedżerów mogą być dobrymi krokami dla Porsche, to w krótkim okresie prawdopodobnie niewiele pomogą.
Córka Volkswagena dąży do osiągnięcia zwrotu ze sprzedaży na poziomie ponad 20% w długim okresie, ale oczekiwania średnioterminowe wynoszą 15% do 17% w trudnym środowisku biznesowym.
Porsche, podobnie jak inne niemieckie marki luksusowych samochodów, takie jak Audi i Mercedes-Benz, odczuwa skutki spadku popytu w Chinach, gdzie rosnące koszty utrzymania sprawiają, że konsumenci niechętnie wydają na dobra luksusowe.
Firma stoi również w obliczu rosnącej konkurencji na rynku krajowym ze strony chińskich producentów pojazdów elektrycznych, takich jak BYD, Geely i SAIC, którzy zwiększyli swój udział w rynku europejskim, oferując tańsze produkty z nowocześniejszym designem i większą liczbą funkcji.
Niższy popyt na pojazdy elektryczne w Europie również wpłynął na Porsche, ponieważ stosunkowo wysokie stopy procentowe i inflacja nadal obciążają portfele i nastroje konsumentów. Ten trend dotknął również innych dużych producentów EV, takich jak Tesla, która również została dotknięta rosnącą konkurencją z Chin i straciła 40% swojej wartości rynkowej od początku roku.
Kupujący coraz częściej odwracają się od Tesli z powodu rosnącego niezadowolenia z powodu zaangażowania Elona Muska w politykę amerykańską i jego otwartego poparcia dla skrajnie prawicowych postaci w Europie.
Międzynarodowy Rejestr Dłużników
Upewnij się, dzięki szczegółowej weryfikacji w rejestrze dłużników, że Twoja historia finansowa jest naprawdę czysta i pozbawiona jakichkolwiek długów.