Porsche odnotował znaczący spadek sprzedaży w Europie i Chinach w I kwartale 2025 r., mimo wzrostu w Ameryce Północnej. Przyczyną są wycofane modele niespełniające unijnych przepisów cyberbezpieczeństwa oraz rosnąca konkurencja z Chin.
Porsche odnotowało znaczący spadek sprzedaży w Europie i Chinach w pierwszym kwartale 2025 roku, pomimo wzrostu dostaw na rynku północnoamerykańskim. Spółka wskazuje na wycofanie niektórych modeli niespełniających unijnych przepisów dotyczących cyberbezpieczeństwa jako jedną z przyczyn tej sytuacji.
W Chinach sprzedaż spadła o 42%, osiągając jedynie 9 471 egzemplarzy, natomiast w Europie (bez Niemiec) odnotowano spadek o 10% – do 18 017 pojazdów. W samych Niemczech dostawy zmniejszyły się o 34%, osiągając poziom 7 495 sztuk w analizowanym okresie.
Łączna globalna sprzedaż Porsche spadła o 8%, osiągając 71 470 pojazdów. Jedynym jasnym punktem okazał się rynek północnoamerykański, gdzie dostawy wzrosły o 37% do 20 698 egzemplarzy. Wzrost ten jest jednak niewystarczający, aby zrównoważyć słabsze wyniki w innych regionach.
Firma wyjaśnia, że wzrost w Ameryce Północnej wynikał częściowo z opóźnień w dostawach niektórych modeli w analogicznym okresie ubiegłego roku, spowodowanych ograniczeniami w imporcie części z Chin.
Porsche zaprzestało produkcji wersji spalinowych modeli 718 Cayman i 718 Boxster w UE ze względu na niespełnienie nowych wymogów cyberbezpieczeństwa. Przepisy te wymagają wdrożenia systemu zarządzania cyberbezpieczeństwem (CSMS) na każdym etapie cyklu życia pojazdu. Wersje elektryczne tych modeli mają zostać wprowadzone jeszcze w tym roku.
Równocześnie spółka zapowiedziała zakończenie globalnej produkcji spalinowych wersji tych modeli do połowy 2025 roku. Wycofano również spalinową wersję modelu Macan na terenie Unii Europejskiej.
"Porsche dysponuje młodą i atrakcyjną gamą produktów. Popyt ze strony klientów utrzymuje się na stabilnym poziomie" – powiedział Matthias Becker, członek zarządu ds. sprzedaży i marketingu Porsche AG. "Inwestujemy w markę i portfolio produktów, aby elastycznie reagować na potrzeby klientów, zgodnie z naszą strategią 'Wartość ponad wolumen'".
Na trudną sytuację firmy wpływają również rosnąca konkurencja ze strony chińskich producentów, spowolnienie globalnego popytu oraz napięcia handlowe. W szczególności nowe cła na samochody importowane do USA, sięgające 25%, mogą wymusić zmiany w strategiach produkcyjnych i dystrybucyjnych.
Porsche, które importuje wszystkie pojazdy sprzedawane w USA z Europy i Malezji, jest szczególnie narażone na te zmiany. Analitycy Morningstar obniżyli wycenę akcji spółki o 11%, do 64 euro za akcję, przyznając jednocześnie wysoki wskaźnik niepewności.
Międzynarodowy Rejestr Dłużników
Upewnij się, dzięki szczegółowej weryfikacji w rejestrze dłużników, że Twoja historia finansowa jest naprawdę czysta i pozbawiona jakichkolwiek długów.