W erze gwałtownego rozwoju rynku pojazdów elektrycznych, Volkswagen, wspólnie z belgijską firmą Umicore, postanowił ulokować swoją pierwszą fabrykę produkującą aktywny materiał katodowy dla baterii samochodów elektrycznych w polskim Nysie. Inwestycja, szacowana na 1,7 miliarda euro, symbolizuje zobowiązanie do tworzenia bardziej przystępnych cenowo rozwiązań w dziedzinie mobilności elektrycznej, co zostało podkreślone przez CEO IONWAY, Thomasa Jansseune.

Umicore, jako lider w dziedzinie recyklingu i technologii materiałów, oraz jeden z największych producentów materiałów do produkcji baterii, już posiada zakład produkcyjny w Nysie. Nowa fabryka Volkswagena znajdować się będzie tuż obok istniejącej infrastruktury. Planuje się, że produkcja ruszy w 2025 roku, z projekcją utworzenia 900 miejsc pracy do 2030 roku.

W fabryce będzie produkowany materiał katodowy, który Volkswagen będzie mógł używać do produkcji baterii do swoich pojazdów elektrycznych. Ponadto, IONWAY planuje dostarczać również prekursory niezbędne do produkcji baterii, co wymaga budowy kolejnej fabryki. Lokalizacja tego zakładu pozostaje jeszcze do ustalenia.

Wspólne przedsięwzięcie Volkswagena i Umicore ma na celu dostarczenie materiałów wystarczających do produkcji baterii dla około 2,2 miliona samochodów elektrycznych rocznie. Ma to znacząco przyczynić się do zaspokojenia zapotrzebowania na baterie, które koncern motoryzacyjny planuje zainstalować w swoich europejskich fabrykach, zauważa agencja DPA.

Owa gigantyczna inwestycja w Linach może spotkać się z komplikacjami związanymi z kawernami po wydobyciu kaolinu, jednakże projekt jest wyrazem mocnego postanowienia dotyczącego przyszłości motoryzacji w Europie - przyszłości, która jest elektryczna i dostępna dla wszystkich.