Goldman Sachs obniżył rating Mercedesa i Porsche z powodu wyzwań finansowych. Wysokie koszty produkcji i słabe wyniki sprzedaży pojazdów elektrycznych odbijają się na niemieckim sektorze motoryzacyjnym.
Niemieccy producenci samochodów, niegdyś symbol doskonałości inżynieryjnej, obecnie mierzą się z wieloma wyzwaniami. Rosnące koszty, cła oraz spadające marże zagrażają stabilności takich gigantów jak Mercedes-Benz AG i Porsche SE, co zmusiło Goldman Sachs do obniżenia ich ratingów.
W najnowszym raporcie analityk Goldman Sachs, George Galliers, podkreślił kluczowe problemy stojące przed europejskimi producentami samochodów. Wysokie koszty produkcji pojazdów elektrycznych, malejące zyski w Chinach oraz zaostrzające się przepisy ekologiczne wywierają presję na cały sektor. W 2024 roku zyski z chińskich spółek joint venture spadły o 36%, a dalsze osłabienie oczekiwane jest również w 2025 roku.
Goldman Sachs prognozuje, że udział pojazdów elektrycznych w sprzedaży w Europie i EFTA wzrośnie z 14,3% w 2024 roku do 19% w 2025 roku. Jednakże wysokie koszty produkcji tych pojazdów nadal ograniczają marże zysków, co stawia pytanie o ich rentowność.
Goldman Sachs zmienił rating Porsche SE z „kupuj” na „sprzedaj”, wskazując na ograniczone możliwości wzrostu w 2025 roku. Obawy budzi również wysoka dźwignia finansowa i restrukturyzacja Volkswagena, która może spowolnić poprawę wyników finansowych.
Z kolei Mercedes-Benz AG przeszedł z oceny „kupuj” na „neutralny”. Spadek sprzedaży luksusowych modeli, takich jak AMG i S-Class, w połączeniu z niepewną sytuacją na kluczowych rynkach, wpłynął na obniżenie prognoz zysków. W 2024 roku zysk operacyjny EBIT spadł o 44%, a w 2025 roku oczekiwany jest dalszy spadek o 14%.
Dodatkowym problemem są nierozwiązane kwestie handlowe i celne. Unia Europejska nałożyła niedawno cła na pojazdy elektryczne produkowane w Chinach, a eskalacja napięć handlowych z administracją Donalda Trumpa może wpłynąć na globalne łańcuchy dostaw.
Dodatkowym problemem są nierozwiązane kwestie handlowe i celne. Unia Europejska nałożyła niedawno cła na pojazdy elektryczne produkowane w Chinach, a eskalacja napięć handlowych z administracją Donalda Trumpa może wpłynąć na globalne łańcuchy dostaw.
Pomimo tych wyzwań, Goldman Sachs dostrzega potencjał w technologii autonomicznej Mercedesa oraz jego współpracy z Nvidią. Postępy w tej dziedzinie mogą przynieść pozytywne rezultaty w nadchodzących latach.
Francuski Renault został wskazany jako potencjalny lider w sektorze motoryzacyjnym w Europie dzięki silnym wynikom finansowym i zróżnicowanej ofercie produktowej.
Pytanie brzmi, czy niemieccy producenci zdołają dostosować się do dynamicznych zmian na rynku motoryzacyjnym. Jak zauważył Galliers: „Obawy strukturalne ciążyły na europejskim sektorze motoryzacyjnym przez prawie dekadę”.