Sprzedaż elektryków na świecie wzrosła o 29% w kwietniu, ale USA pozostają w tyle. Chiny i Europa przodują, podczas Amerykę Północną hamują taryfy Trumpa i niepewność polityk ekologicznych.
W kwietniu 2025 roku globalna sprzedaż pojazdów elektrycznych i hybryd typu plug-in wzrosła o 29% w porównaniu z analogicznym okresem rok wcześniej, jak wynika z danych opublikowanych przez grupę badawczą Rho Motion. Łącznie w tym miesiącu na całym świecie sprzedano 1,5 miliona takich aut, co oznacza jednak spadek o 12% względem marca 2025 roku.
W okresie od stycznia do kwietnia 2025 roku łączna liczba sprzedanych elektryków i hybryd plug-in osiągnęła 5,6 miliona, co przekłada się na wzrost rok do roku o 29%. Europa i Chiny pozostają liderami tego rynku, podczas gdy w Ameryce Północnej odnotowano spadek sprzedaży.
"Wprowadzane przez administrację Trumpa cła oraz niepewność dotycząca polityki klimatycznej wpływają na spowolnienie rozwoju rynku EV w Stanach Zjednoczonych"
– skomentował Charles Lester, menedżer danych w Rho Motion. Jednocześnie podkreślił, że unijne cele redukcji emisji przyspieszają transformację w kierunku elektromobilności.
W pierwszych czterech miesiącach 2025 roku sprzedaż w Europie wzrosła o 25%, w Chinach o 35%, a w pozostałych regionach świata aż o 37%. W samym kwietniu dynamika wzrostu w Europie wyniosła 35%, w Chinach 32%, podczas gdy w Ameryce Północnej odnotowano spadek o 5,6%.
Zdaniem ekspertów, polityka, a nie technologia, będzie kluczowym czynnikiem decydującym o tempie rozwoju rynku EV. W Europie i Chinach przyjęte regulacje sprzyjają wzrostowi, podczas gdy w USA niepewność związana z potencjalnymi zmianami podatkowymi oraz cłami może ograniczać inwestycje.
Administracja Bidena wprowadziła wcześniej ulgi podatkowe dla nabywców aut elektrycznych, sięgające nawet 7500 dolarów. Jednak proponowane obecnie zmiany w prawie mogą znacząco ograniczyć te benefity, co dodatkowo wpłynie na spowolnienie rynku.
Tymczasem Chiny, zmagające się z wyzwaniami gospodarczymi, wprowadziły dodatkowe subsydia w wysokości 20 000 juanów dla osób wymieniających stare auta na nowe modele elektryczne lub hybrydowe.
Wprowadzone przez USA cła na importowane samochody i części, sięgające 25%, stanowią wyzwanie dla producentów, mimo pewnych ulg. Potencjalne porozumienia handlowe z Wielką Brytanią, Chinami, Koreą Południową, Japonią i UE mogą jednak poprawić sytuację branży.
Według Międzynarodowej Agencji Energii, w 2025 roku ponad jedna na cztery sprzedane globallynie sztuki będzie pojazdem elektrycznym. Jednak, jak zauważają eksperci, transformacja ta jest procesem ewolucyjnym, wymagającym zmian nie tylko w produkcji, ale także w całym łańcuchu dostaw, infrastrukturze ładowania i serwisowaniu.
Międzynarodowy Rejestr Dłużników
Upewnij się, dzięki szczegółowej weryfikacji w rejestrze dłużników, że Twoja historia finansowa jest naprawdę czysta i pozbawiona jakichkolwiek długów.