Sprzedaż BMW w Chinach spadła do najniższego poziomu od pięciu lat na początku 2025 roku. Globalnie spadek wyniósł 1,4%, ale w Chinach aż 17,2%. Wzrost sprzedaży EV w Europie to jasny punkt.
W pierwszych miesiącach 2025 roku sprzedaż samochodów BMW w Chinach odnotowała najniższy poziom od pięciu lat. Niemiecki producent ogłosił globalny spadek sprzedaży o 1,4%, co było spowodowane głównie słabym popytem na rynku chińskim.
W skali światowej firma dostarczyła w pierwszym kwartale 586 149 pojazdów. W Europie odnotowano wzrost sprzedaży o 6,2% w porównaniu z rokiem poprzednim, jednak sytuację pogorszył 17,2-procentowy spadek w Chinach. Jest to najgorszy wynik kwartalny w tym kraju od 2020 roku.
W Niemczech sprzedaż spadła o 1,3%, natomiast w obu Amerykach odnotowano wzrost – odpowiednio o 5,4% w całym regionie i 4,1% w Stanach Zjednoczonych.
BMW zmaga się z silną konkurencją lokalnych producentów, takich jak BYD, a dodatkowo popyt w Chinach został osłabiony przez kryzys na rynku nieruchomości i jego konsekwencje gospodarcze. Podobne wyzwania napotykają inne europejskie marki, w tym Porsche, Mercedes-Benz i Volkswagen.
Jednym z pozytywnych aspektów dla BMW okazał się wzrost sprzedaży pojazdów elektrycznych. W Europie popyt na nie zwiększył się o 64,2% rok do roku. Na całym świecie w pierwszym kwartale dostarczono 109 516 w pełni elektrycznych modeli BMW, MINI i Rolls-Royce’a, co oznacza wzrost o 32,4%.
„W Europie co trzeci sprzedany MINI, a w Chinach ponad co drugi, był w pełni elektryczny” – powiedział Jochen Goller, członek zarządu BMW odpowiedzialny za klientów, marki i sprzedaż. Dodał również, że firma jest „pewna swojej pozycji dzięki znaczącemu wzrostowi nowych zamówień we wszystkich technologiach napędowych, szczególnie na rodzimym rynku niemieckim”.
Podczas gdy BMW odnotowuje sukcesy w segmencie elektrycznym, inni producenci zmagają się z wyzwaniami związanymi z przejściem na pojazdy niskoemisyjne. Wśród problemów wymienia się zmieniające się cele emisyjne, niewystarczające programy wsparcia, konkurencję ze strony tańszych chińskich marek oraz wolniejsze niż oczekiwano wdrażanie infrastruktury ładowania.
W tym kontekście niektóre firmy, takie jak Volvo i Porsche, złagodziły swoje cele dotyczące elektryfikacji. Jednak wyniki BMW pokazują stan firmy przed wprowadzeniem nowych ceł na samochody przez administrację byłego prezydenta USA Donalda Trumpa.
Nowe taryfy obejmują 25-procentowy podatek na importowane pojazdy, a od 3 maja mają obowiązywać również cła na części samochodowe. BMW oszacowało, że napięcia handlowe między USA, Chinami i Unią Europejską mogą w tym roku obniżyć jego zyski o około 987 mln euro.
Producenci samochodów stoją przed trudnym wyborem: przejąć koszty wysyłki pojazdów do USA, wstrzymać dostawy lub przenieść produkcję do Stanów Zjednoczonych. Chociaż ostatni scenariusz mógłby odpowiadać administracji Trumpa, eksperci wątpią w jego realność ze względu na zmienność polityki handlowej i potencjalne spowolnienie gospodarcze.
Międzynarodowy Rejestr Dłużników
Upewnij się, dzięki szczegółowej weryfikacji w rejestrze dłużników, że Twoja historia finansowa jest naprawdę czysta i pozbawiona jakichkolwiek długów.